16/4

Den 16/4 börjar mitt helvete, telefonen ringer stup i kvarten släkt och vänner kommer och går hela tiden. Mamma, pappa och Marika är hemma, hela familjen är samlad. Men varje gång det ringer som jag svarar så låter det ungefär såhär; Jag: Hallå det är Elin. Den andra: Hej, hur är det med Marika? Jag: Det är ganska bra just nu, vill du prata med henne? Den andra: Nej, nej. Det är okej. Ville bara kolla så allt var okej. Jag: Okej, då vet jag. Ha en bra dag. Till och från i 253 dagar så fick jag ta de samtalen. I nio fall av tio så ville inte personen i frågan prata med mamma, pappa eller min syster Marika. I alla de fallen som de inte ville prata med någon annan så frågande de inte heller hur jag mådde. Nu efteråt så kan jag knappt prata med personer i telefon, så fort någon ringer och gör samma sak igen nu mer än fem år sedan så kan jag inte låta bli att börja gråta och tycka illa om personen, för betyder jag ingenting för de eller? Exakt så kändes det när ingen alls brydde sig om mig.


Kommentarer
Anonym

Jag har varit med om liknande, jag har en bror som är svårt sjuk och kommer vara tvungen att leva med sjukdomen i resten av sitt liv. Vi är tvillingar och min mamma är ensamstående. Vår pappa har aldrig varit närvarande och jag känner honom knappt. Det är så otroligt jobbigt när det känns som att ingen bryr sig om en, jag vet. Men de kan inte tänka på den "friske" just då. Även om det känns som att de borde göra det. När mamma och min bror åker in på sjukhuset får jag antingen sova ensam hemma eller be farmor och farfar att komma ner och det är inte det jag vill heller. Helst av allt vill jag ju att allt ska vara normalt. Man förväntas också mycket mer när man är frisk, hjälpa till hemma osv. Men även om du har kännt smärta igenom dessa åren så har din syster gått igenom mycket mer smärta och man måste vara stark. Min bror har varit sjuk i fyra år nu och jag har varit jätteavundsjuk på att han blir omhändertagen hemma av mamma medans jag får laga mat åt mig och honom när vi är hemma själva. Men jag har lärt mig att leva med det. Jag har ett liv med vänner, jag går i skolan utan större problem, jag kan sporta, men främst av allt, jag är frisk. Jag har nog gått igenom ungefär samma som dig, jag vet ju inte vad som hände sedan för er familj. Men det är lika jobbigt för resten av din familj som det är för dig oavsett vem som är sjuk. Din familj älskar dig även om det inte känns så hela tiden.



jag gick igenom allt det här i höstas med min bror, jag gick och pratade med en psykolog och nu ser jag allting ifrån en annan vinkel, du är inte konstig eller liknande för att du pratar med någon. Det känns mycket bättre så hade jag varit du hade jag gjort det. Du är säkert trött på att folk försvarar men som sagt, hela din familj går igenom samma smärta som du.

2012-04-16 @ 23:52:58
Pearl

This is very touching. It's important to see things from a sister's perspective too. I have also been through something similar. <3

2012-04-18 @ 08:44:06
URL: http://thetigerwhocametotea.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

CancernsAnsikte

Cancerns Ansikte handlar om mig, Elin. Hur jag var tvungen att mötas utav svårigheter redan som 12 åring. Mitt i perioden där man vill bryta sig fri får jag se cancern. Se vad den gör med människor. Det här är min berättelse om cancerns alla ansikten och skepnader.

RSS 2.0